QR kod na lekcji angielskiego

Dziś przepis na lekcję z efektem WOW. Któż nie lubi zagadek i odkodowywania ukrytych wiadomości? Dlatego postanowiłam się podzielić moim pomysłem na zastosowanie QR kodu na lekcji angielskiego. Jeśli nawet do tej pory nie spotkaliście się z QR kodem, to nie martwcie się, wszystko wyjaśni ten artykuł.
QR kod w edukacji

Co to ten QR kod?

QR kody otaczają nas wszędzie. Nie jedna restauracja używa ich zamiast papierowych menu. Idąc na koncert również skanujemy bilet, na którym jest QR kod. Definicja z Wikipedii tłumaczy kod QR (ang. Quick Response, szybka odpowiedź) jako alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod graficzny, opracowany przez japońskie przedsiębiorstwo. Zatem w największym uproszczeniu QR kod to kwadratowy znak graficzny, dzięki któremu przy użyciu telefonu możemy odczytać zakodowaną informację. W praktyce do zeskanowania QR kodu potrzebujemy zatem telefon z dostępem do internetu. Aparatem ”łapiemy” cały kod i potwierdzamy, że chcemy przejść do zakodowanej strony.
qr kod na lekcji angielskiego

Jak stworzyć QR kod do kolorowania?

Gdy już wiemy, jak działa QR kod, możemy przejść do tworzenia własnego QR kodu. Dokładniej za pomocą strony https://mal-den-code.de/ możemy stworzyć QR kod wraz z lukami do kolorowania dla uczniów. Strona jest niemieckojęzyczna, ale ważne, że jest darmowa i nie trudna w obsłudze. Zanim jednak stworzymy swój własny kod QR warto się zastanowić, do jakiej strony będzie miał on przekierowywać uczniów. Istnieje też możliwość, by nie przekierowywał do strony, a tylko wyświetlił tekst np. jakąś pochwałę. Kiedy jesteśmy zdecydowani, wybieramy ”QC-Code erstellen”, by stworzyć kod. Możemy wówczas zdecydować, czy podajemy ”Ziel-Internetadresse” czyli adres strony, do której kierujemy uczniów, czy ”Lösungswort” dosłownie słowo rozwiązania, czyli tekst dla uczniów. Poniżej mamy dwa bardzo ważne przyciski. Pierwszy to ”Code zum ausmalen erstellen”, a drugi to „fertigen Code erstellen”. Po kliknięciu w pierwszy przycisk będziemy mogli utworzyć QR kod z lukami do kolorowania. Strona ta daje nam też możliwość stworzenia od razu gotowego kodu QR, gdy klikniemy na drugi przycisk. Jeśli wybraliśmy drugą opcję z gotowym kodem, wystarczy go tylko zapisać i następnie wydrukować. Natomiast chcąc stworzyć niepełny kod QR do kolorowania potrzebujemy wybrać jeszcze stopień trudności. Na początek polecam prosty ”Einfach” do wyboru z rozwijanej listy.
qr kod na lekcji
Możemy też wybrać, jaki procent będzie do zakolorowania przez naszych uczniów. Ja standardowo zostawiam 100%. Teraz już tylko klikamy ”Malvorlage”, by pobrać QR z lukami do kolorowania, a następnie ”Lӧsungsblatt” z odpowiedziami. Teraz musimy wymyśleć 6 zadań dla naszych uczniów, w wyniku których dowiedzą się, jakie liczby mają zostać zamalowane. Jest to świetne zwieńczenie pracy metodą stacji, escape roomu lub zwykłej karty pracy. Jeśli wciąż zastanawiasz się, jakie zadania można użyć, to w następnym paragrafie przedstawię najprostsze rozwiązanie 😉

QR kod z ”to be”

Najprostszym sposobem zabawy z QR kodem do kolorowania są karty pracy z odpowiedziami TAK/NIE lub PRAWDA/FAŁSZ. Na tej zasadzie stworzyłam kartę pracy do ćwiczenia odmiany ”to be”. Zasady są proste, jest 6 zdań, tyle ile cyfr do kolorowania. Jeśli w zdaniu z cyfrą np.1 należy uzupełnić lukę słówkiem ”are”, to należy zakolorować wszystkie pola z tą cyfrą. Natomiast jeśli powinno być tam inne słowo, wszystkie pola z tą cyfrą pozostają białe. Warto przy tej zabawie zwrócić uwagę, że używamy tylko czarnych pisaków lub długopisów. Nie używamy korektorów, ani nie skreślamy i nie wyjeżdżamy za linię, ponieważ może być problem z odczytaniem kodu. Z związku z czym warto przygotować dodatkowe kopie w razie pomyłek. W mojej wersji po uzupełnienie karty pracy z ”to be” i zeskanowaniu kodu, jesteśmy przekierowani na stronę Wordwall. Dokładniej na podstronę z moją grą na ćwiczenie odmiany ”to be”. Większej o samej grze znajdziecie w kolejnym paragrafie.

Karta z QR kodem do uzupełnienia – ćwiczenia na to be

qr kod do kolorowania

Gra na ćwiczenie ”to be”

Jako zwieńczenie karty pracy na odmianę ”to be” proponuję moją moją grę ze strony Wordwall. W tej grze kierujemy samolotem w chmurach. Używając dotyku na telefonie lub klawiatury na komputerze trzeba wlatywać na poprawne odpowiedzi, które są umieszczone w chmurach. Oczywiście należy unikać niepoprawnych odpowiedzi. Gra dostarcza mnóstwo frajdy, jak większość propozycji ze strony Wordwall. Jeśli chcielibyście na podobnej zasadzie przygotować grę na zajęcia polecam również założenie konta na tej stronie. Ja na ten moment korzystam z darmowej wersji, choć przyznam, że noszę się z zamiarem utworzenia płatnego konta, ponieważ wtedy można uzyskać dostęp do większej liczby gier. Na koniec tego artykułu mogę tylko zachęcić, aby przed przyniesieniem karty pracy z QR-kodem samemu przetestować działanie, tak by przy uczniach czuć się pewniej z tą technologią 😉

Link do gry na ćwiczenie „to be”

ćwiczenia z to be
Przewijanie do góry