U lekarza na lekcji angielskiego
Dla dziecka wizyta u lekarza często bywa stresująca. Jednak zabawa w lekarza, to już co innego! Kto nie lubi ubrać stetoskopu, białego kiltu i sprawdzać, jak czuje się chory miś? A gdyby tak przeprowadzić tę zabawę w dialog u lekarza po angielsku? Dziś zapraszam do artykułu na temat zdrowia i dolegliwości chorobowych na lekcji angielskiego i niemieckiego.

Memory i fiszki u lekarza
Na początek, aby zapoznać uczniów ze słownictwem związanym z tematem zdrowia i móc ćwiczyć dialog u lekarza, możemy skorzystać z fiszek. Są to głównie różne dolegliwości, które mogą się przydarzyć w chorobie. Z memorów u lekarza można korzystać na kilka sposobów. W młodszych grupach wystarczy dwukrotnie wydrukować obrazki i grać w klasyczne memory. Starsi uczniowie mogą szukać obrazka oraz odpowiedniego podpisu. Można również skleić karty tak, by na jednej stronie był obrazek, zaś na drugiej słowo. Wówczas uczniowie mogą wzajemnie się przepytywać i utrwalać słownictwo.
Darmowe fiszki u lekarza po angielsku
Darmowe fiszki u lekarza po niemiecku
Genialny gadżet na lekcję angielskiego
Czasy są takie, że niestety większość z nas zna jakiegoś cukrzyka. Nie wszyscy jednak wiedzą, że te osoby często posiadają wiele pudełek po paskach dla diabetyków. Dziś przychodzę z propozycją, jak wykorzystać te pudełka. Jeśli martwisz się, że nie masz takich pudełek, to spokojnie. Warto zapytać albo wśród rodziców albo na grupach zero waste. Nie-nauczycielom te pudełka zazwyczaj się nie przydają do niczego, dlatego chętnie je podarują.
Pudełka te mają szereg zalet. Po pierwsze nie są takie łatwe w otwarciu, więc dla dzieci przedszkolnych jest to dobre ćwiczenie małej motoryki. Te pudełka nie mają żadnych ostrych elementów ani nie zawierają żadnych niebezpiecznych substancji, wystarczy tylko zdjąć etykietę i umyć je. Wieko pudełeczka jest do niego przyczepione, dlatego na pewno nie zgubi się w czasie zabawy.
Do przygotowania pudełeczek do zabawy wystarczy taśma dwustronna lub klej na gorąco oraz moje specjalne żetony. Wystarczy przykleić żetony do pudełek i już mamy gotowe genialne gadżety na lekcję u lekarza.

Jak używać gadżetów na lekcji o lekarzu?
Gdy już mamy gotowe pudełeczka z żetonami, możemy rozpocząć z ich pomocą zabawę w dialog u lekarza. W młodszych grupach świetnie sprawdzi się chory miś lub lekarz miś. Wszystko zależy od tego, co w danej chwili chcemy ćwiczyć. Nawet w grupie 3-latków możemy stworzyć krótki dialog u lekarza. Ważne, by dzieci już zaczęły kojarzyć nazwy chociaż 3 dolegliwości.
Na początek nauczyciel odgrywa scenkę, jak misiu przychodzi do lekarza. Do tej zabawy warto mieć misia, stetoskop oraz nasze pudełka z żetonami. Misiu i lekarz witają się, a następnie misiu mówi, co mu dolega np. ”I have headache”. Wówczas nauczyciel wybiera pudełko z odpowiednim żetonem i powtarza „You have headache. Take this”. Nauczyciel pokazuje wszystkim dzieciom, które pudełko wybrał, a potem otwiera je i „karmi” misia lekarstwem. Na koniec miś cieszy się, mówi, że czuje się lepiej i żegna się. W kolejnym kroku nauczyciel wybiera dziecko, które zostanie lekarzem i daje mu stetoskop. Nawet jeśli nasze 3-latki jeszcze nie są tak skore do mówienia, to podczas tej zabawy muszą zrozumieć, co dolega misiowi i podać mu odpowiednie lekarstwo. W zależności od poziomu naszej grupy, zabawę u lekarza można rozbudowywać. Dodać pytanie ”What’s the matter?”, wybrać jedną osobę, która będzie misiem, a druga lekarzem, można podawać więcej dolegliwości itd. Wszystko zależy od tego, jak zaawansowana jest nasza grupa i co w danej chwili chcemy przećwiczyć.

Dialog u lekarza – kość do gry
Jeśli znudzimy się wybieraniem kolejnych dolegliwości przy dialogu u lekarza, możemy użyć do tego kości do gry. Wybrane dziecko kula kością i mówi, co wypadło np. ”I have toothache”, a następnie dla utrwalenia pokazuje, co mu dolega. Oczywiście można zrezygnować z pokazywania dolegliwości, ponieważ nie powinniśmy uczyć dzieci symulowania chorób. Jednak wydaje mi się, że ta zabawa bardziej uczy empatii niż udawania choroby. Jeśli dziecko później zobaczy, że ktoś łapie się za brzuch i krzywi się, szybciej zrozumie, że kolegę czy koleżankę boli brzuch. Oprócz tego pokazywanie dolegliwości w dialogu u lekarza wprowadza trochę pozytywnego chaosu na zajęciach oraz dużo śmiechu.
