Fiszki "Brown bear, brown bear, what do you see?"

brown bear brown bear książka dla dzieci
Ilustratorem książki jest Eric Carle – tak, to ten sam, co w „Bardzo głodnej gąsienicy”. Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? to świetna lektura dla dzieci w wieku przedszkolnym, a nawet dla młodszych. Jeśli jej jeszcze nie znacie, to książka, dzięki której dzieci mogą poznać lub utrwalać zwierzęta i kolory. Na każdej stronie znajdziecie tu jedno duże zwierzę, któremu zadajemy pytanie, co widzi. Dla przykładu na początku widzimy dużego brązowego niedźwiedzia i czytamy „Brown Bear, Brown Bear, what do you see?”, a on odpowiada „I see a red bird looking at me”. Kolejno pytamy czerwonego ptaka i tak dalej – tak powstaje rytmiczna wyliczanka, która łatwo wpada w ucho.

Jak pracować z książką „Brown Bear, Brown Bear, What Do You See?”

Sposobów na pracę z tą książką jest pewnie tyle, ile nauczycieli. Na początek najprostsza zabawa z książką „Brown bear”. Po tym, jak już dzieci chociaż raz ją usłyszały 🙂Nauczyciel przewraca kolejne strony, i razem z dziećmi mówi co widzi: Brown bear, red bird, yellow duck. Po 3 stronach pyta „What is red in the book?” i tu wiele zależy od grupy. W wielu grupach chociaż jedno dziecko krzyknie „bird”, ale u niektórych na początku trzeba podpowiedzieć, można na przykład pomachać rękami, jak skrzydłami. Następnie nauczyciel cofa się do strony z kolorem czerwonym, sprawdza, czy odpowiedź była prawidłowa i ponownie wertuje kolejne strony. Na początek polecam zatrzymywać się co 3 strony. Po pierwszym pytaniu kolejne pytania pójdą na pewno łatwiej. Z czasem nauczyciel może utrudnić zadanie i przyspieszać tempo. Może zatrzymywać się po chociażby 5 stronach lub nawet po przejściu całej książki albo po jednej stronie. Im bardziej nauczyciel bawi się ilością stron i tempem, tym lepiej.

Zamiana ról

Nauczyciel wybiera dziecko, które otwiera na dowolnej stronie i pyta kogo chce – „Brown Bear, Brown Bear, What Do You See?”. Dziecko odpowiada, a następnie wybiera kolejne dziecko, które wylosuje stronę dla kolejnego dziecka. W większości grup dzieci same będą starały się wybierać najtrudniejsze pytania i w ten sposób możemy łatwo dowiedzieć się, z jakim zwierzątkiem mają najwięcej problemów.

zielona żaba z książki brown bear - germanola

Pomysły z wykorzystaniem fiszek "Brown bear"darmowe fiszki

Ważne, żeby zwierzęta przeciąć w pół i zalaminować. (Polecam w tej kolejności, bo jeśli najpierw zalaminujemy, a potem przetniemy w pół, będzie trzeba pomagać sobie taśmą klejącą). W ten sposób powstaje nam 18 fiszek z 9 zwierzątkami. Po dwa na zwierzątko – głowa i ogon. Karty z głową można wykorzystywać, jak każde inne fiszki. To znaczy grać w kalambury, ciepło zimno, what’s missing itd. Poniżej przedstawię mniej oczywiste zastosowania tych podwójnych kart.

Link do fiszek:

Darmowe fiszki do książki „Brown bear, brown bear, what do you see?”

Ogon konia do głowy żaby - zabawa z fiszkami

Przyszła pora na propozycję dla najmłodszych. Czterolatki, trzylatki, a nawet dwulatki kochają tę zabawę i nawet najbardziej nieśmiałe dzieci potrafią się przy niej roześmiać na cały głos.

Rzecz opiera się na nauczycielu, który udaje, że nie umie połączyć głowy i ogona zwierzaka. Z początku może robić to prawidło. Łączy głowę i ogon i pyta „Is it a dog?”. Większość dzieci powie yes lub poruszy głową na tak. Po dwóch przykładach warto jednak wziąć np. ogon konia i głowę żaby i zapytać „Is it a frog?”. W tym momencie oprócz odpowiedzi „no” przerywanej śmiechem pada klasyczne „Pani się pomyliła!”. Wtedy bierzemy ogon kota do żaby i znów pytamy „Is it a frog?”. Nasza bezradna mina pomoże zrobić lepszy efekt. Fala śmiechu narasta i najodważniejsze dzieci zaczynają podpowiadać nauczycielowi. Ważne, żeby złapać z nimi kontakt i dopytać o prawidłową odpowiedź. „Really? Which one?” itd. Kiedy uda nam się ułożyć obrazek warto dziecku, które pomogło pogratulować w przekoloryzowany sposób np. podać rękę i powtarzać głośno „Thank you”. To zachęci dzieci do pomocy przy kolejnych pomyłkach.
Oczywiście podczas zabawy robi się trochę zamieszanie, jest też dużo śmiechu, a najmłodsi komentują po polsku, ale jeśli nauczyciel nie wyjdzie z roli i będzie mówić tylko po angielsku, okaże się, że nawet 3-latki mogą „dogadać się” po angielsku, że ogon konia nie pasuje do głowy żaby 🙂

fiszki z owcą i rybą z książki brown bear

Mini teatrzyk

Nasze 18 kart rozdajemy między dzieci. Na początek łatwiej, żeby siedziały koło siebie pary, które mają połówki tych samych zwierząt. Jeśli mamy więcej dzieci w grupie reszta posłuży jako chórek pytający. Zaczyna chórek, który pyta „Brown Bear, Brown Bear, What Do You See?”. Odpowiada para, która ma niedźwiedzia „I see a red bird looking at me”. Chórek kolejno pyta wszystkie zwierzęta na co patrzą, a na koniec nauczyciela, czyli dokładnie tak jak to się dzieje w książce. W ten sposób mamy uproszczony teatrzyk na podstawie książki „Brown Bear, Brown Bear, What Do You See?”.

Memory z fiszkami "Brown bear"

Ostatnia propozycja na podwójne fiszki to klasyczne memory, tyle że para, którą mamy znaleźć, to nie dwie takie same karty, ale głowa pasująca do ogona. Klasycznie obracamy karty, mieszamy i dzieci po kolei odsłaniają karty. Dla młodszych wystarczy prostsza wersja, gdzie odsłaniając kartę mówią nazwę zwierzaka, którego widzą, oczywiście na początku z podpowiedzią nauczyciela. Dla starszych można urozmaicić i dodać części ciała „Head of a brown bear” albo „Tail of a brown bear”.Książkę możecie zakupić na przykład w księgarni Little Forest.
Fiszka głowa misia z brown bear
Przewijanie do góry